메뉴 건너뛰기

민주법학

민주법연의 간행물인 민주법학의 원문을 보실 수 있습니다.
이 게시판은 RSS와 엮인글이 가능합니다.
로그인을 하시면 댓글을 쓰실 수 있습니다..
* 광고성 글은 바로 삭제되며, 민주주의법학연구회의 설립취지에 어긋나는 글은 삭제 또는 다른 게시판으로 이동될 수 있습니다.


인도 제73차 개헌이 달리트의 정치적 지위변화에 미친 영향 / 이상수

원문 내용 공개(PDF 파일 등)는 민주법학 통권 제34호 발간 후에 이루어집니다.
민주법학 통권 제33호는 온라인서점 등에서 구입하실 수 있습니다.
민주법학 통권 제32호까지의 원문 내용은 본 자료실에서 확인하실 수 있습니다.


[국문주제어]

인도, 달리트(불가촉천민), 제73차 개헌, 판차이야트, 타밀나두, 인권, 민주주의


The 73rd Constitutional Amendment and the Political Empowerment of Dalits in Tamil Nadu, India

 

Lee, Sang Soo

Professor, Hannam University

 

Ever since the Independence, the Indian Government enacted a series of laws to abolish the untouchability practices, for example the Protection of Civil Rights Act(1955)and the Schedules Castes and Scheduled Tribes(Prevention of Atrocities) Act(1989), which were found not so effective for their purposes.

To overcome the shortages of the above laws, the 73rd Constitutional Amendment was made in 1992, adding a new chapter named “Part 9. Panchayat.” With it, the Indian Constitution comes to have very detailed provisions on the grass root local governments, i. e. Panchayat. And it has special importance for the promotion of the Dalit human rights, for it provides that the Dalits shall have reserved seats in every Panchayat in proportion of the number of Dalits to the whole population of each unit and that the offices of the chairpersons in the Panchayats shall be reserved for Dalits in the same way.

This article traces the effects of the 73rd Constitutional Amendment on the political empowerment of the Dalits and the promotion of their human rights, focusing on the Dalits in 4 villages in Dadurai district, Tamil Nadu. Fieldwork was conducted to survey what was actually happening in the village level.

Despite the prevailing evaluation that in the nationwide level the Amendment seems to have some positive effects for the promotion of Dalit human rights, it is quite different if we talk about the situations in the village level in Tamil Nadu.

In the said 4 villages, I find that various kinds of untouchability practices are still being committed. For examples, Dalits are not allowed to enter Hindu temple or roads in Caste Hindu area, they are separated in schools, they are not allowed to get water in public wells, etc. These practices shows that the anti-untouchability acts did not work in the villages. It is in this situation that the Amendment was made. We may say that it is a new trial in a sense that it tries to promote the Dalit human rights by letting them participate in the local governments.

But in reality, the expected effects were now shown. Even the Dalits participation itself was totally frustrated by the caste Hindu. Caste Hindu obstructed the elections in several ways. They boycotted the elections, they prevented the Dalit to run for the offices by intimidating or killing candidates, they hindered election campaigns in the village, they sent puppet candidates and forced them to resign when winning, they persecuted the Dalits who voted, etc.

As long as the 4 villages in Tamil Nadu are concerned, we can say for certain that the 73rd Amendment did not made any positive effect for the promotion of Dalit human rights. In addition it brought about new conflicts and sufferings to Dalits.

Regarding the causes of the total failure of the new trial made by the Amendment, three categories should be considered. One is the resistance of the Caste Hindu, another is the involuntariness of the (state) government and the last is the weakness and handicaps of the Dalits.

Lastly this article provides some theoretical and practical implications. Especially it emphasizes the relationship between human rights and democracy and between human rights. The deficiency of one can cause the deficiency of the other. In that sense human rights and democracy should not be separately considered and human rights are dependent on each other.

 


[Key Words]

India, Dalits(untouchables), 73rd Constitutional Amendment, Panchayat, Tamil Nadu, human rights, democracy

 

번호 제목 날짜 조회 수
공지 민주법학 자료실 예전 데이타 관련 2019.08.10 2732
1341 자료: [윤석열정부 1년에 부쳐] 그런 대통령은 필요 없다. file 2023.07.18 7
1340 자료: <생명안전권리 선언> 생명이 존중되고 모두가 안전한 사회를 위해 ‘생명안전기본법 제정을 위한 시민 동행’을 시작합니다. file 2023.07.18 11
1339 자료: 정부의 건설노조 탄압을 규탄하며, 현장을 바꿔온 건설노조의 투쟁을 지지한다. file 2023.03.20 12
1338 자료: 국정원 주도의 대공합동수사단 출범 반대한다. file 2023.03.20 12
1337 자료: 집회의 자유 부정하는 윤석열 정부야말로 불법이다. file 2023.07.18 13
1336 자료: 지금 필요한 것은 더 많은 집회의 권리 보장이다. 정부・여당은 집회에 대한 통제와 억압 즉시 중단하라! file 2023.07.18 13
1335 자료: KBS는 10년 전의 일을 잊었는가, 세월호참사를 정쟁으로 만들지 말라! file 2024.03.06 13
1334 자료: 이태원참사 특별법 거부가 헌법가치 훼손이다! file 2024.03.06 14
1333 자료: 국가인권위원회 소위원회 안건 처리 규정 개악시도에 대한 의견서 file 2024.03.06 14
1332 자료: 윤석열 정부의 전방위적인 노동탄압을 강력 규탄한다. file 2023.03.20 15
1331 자료: 대법원에서도 공식적으로 후보추천위원회를 통하여 국가인권위원회 비상임위원을 지명하기를 요청합니다. file 2024.03.06 15
1330 자료: 대한민국 마지막 사형집행 26년, 이제 대한민국에서 사형제도는 완전히 폐지되어야 한다. file 2024.03.06 15
1329 자료: 윤 대통령은 ‘대공수사권 이관 재검토’ 철회하라” file 2023.03.20 16
1328 자료 : 나눔의집, 불법비리, 인권침해 사태는 여전히 해결과정에 있다. 정치인들은 경거망동 자제하라! file 2021.11.08 17
1327 자료: 경로를 이탈한 국가인권위원회가 제 궤도에 오를 때까지 우리는 싸워나갈 것이다! file 2024.03.06 17
1326 판결비평: 국가보안법 제7조에 대한 헌법재판소 결정 비판 / 김종서 file 2024.03.06 17
1325 자료 : 개인정보위는 반년동안 국정원 불법사찰 무엇을 조사한건가? file 2022.03.14 18
1324 자료: 국내 정치·선거 개입 의도 또 드러낸 국정원 file 2023.11.09 20
1323 논문: 노동분쟁 해결시스템의 변화에 따른 부당노동행위의 제도적 적응과 개선방안 / 이용인 file 2024.03.06 20
1322 특집: 윤석열 정부의 대북 인권 정책에 대한 비판적 검토 / 정태욱 file 2024.03.06 20
위로