메뉴 건너뛰기

민주법학

민주법연의 간행물인 민주법학의 원문을 보실 수 있습니다.
이 게시판은 RSS와 엮인글이 가능합니다.
로그인을 하시면 댓글을 쓰실 수 있습니다..
* 광고성 글은 바로 삭제되며, 민주주의법학연구회의 설립취지에 어긋나는 글은 삭제 또는 다른 게시판으로 이동될 수 있습니다.


31호 (일반) 미군기지 이전과 국제인권문제 / 조시현 (PDF)

민주법연 2006.09.03 18:45 조회 수 : 26837 추천:906

미군기지 이전과 국제인권문제 / 조시현

[국문 주제어]

미군기지, 용산기지이전협정, 국제인권법, 평택대추리, 사실상의 비상사태, 군사점령, 최소한의 인도기준, 팔레스타인 장벽사건



The Relocation of United States Military Bases in Korea and International Human Rights Law

Cho, Si-Hun
Professor, Konkuk Univ.


On May 4, 2006, the Korean government deployed about 15,000 military forces to crush protest over the construction of new United States military bases in areas around Daechuri, South Korea. New military bases are to be provided in return for the present base areas in Seoul following an agreement between Korea and the United States. The resulting relocation of United States stationing forces in Korea is regarded as an implementation of US led new collective security measures in North-East Asia under the banner of so-called 'strategic flexibility'. In the process of providing the new base, the Korean government expropriated large areas of land the owners of which refused government purchases. The owners of expropriated land demanded their rights to continue to live in and cultivate their land. The Korean government attempted to evict them forcibly with the use of military forces and occupied the scheduled area. In the ensuing crashes, a number of inhabitants and protestors were assaulted and arrested. The government designated the area as the protection area for military facilities and its breachers were threatened to be punished under the military penal law. The military set up barricades with barbed wires and access to the area became virtually impossible.

Against this background, this article argues that the government measures in Daechuri area had been taken in violation of international human rights law. The deployment of military forces to secure land for new US military bases is not justifiable under the relevant municipal and international law. The provision of US military bases cannot serve as a lawful ground for restricting human rights. The government measures are not deemed to be necessary in a democratic society in the interests of national security and public order. The situation created by the military deployment amounts to "de facto emergency" in violation of relevant international human right norms.

The Korea-US relocation agreement also does not provide a defense for human rights violations. The terms of the agreement are to be read providing flexibility in its implementation. Further the execution of international agreements of an military character is not an exception for the protection of human rights.

While the situation may not be classified as armed conflict under international humanitarian law, the use of military force and military occupation in peacetime raise human rights issues and humanitarian concerns. Gaps in international law in this type of situation have been pointed out from time to time. The recent Advisory Opinion of the International Court of Justice in the Palestinian Wall Case makes clear international obligations of military occupants. Although this case is about wartime military occupation, there is no reason why the standards should not function in peacetime as "minimum humanitarian standards". The situation in Daechuri is to be assessed in this light. Much efforts are to be made to develop international human rights standards and compliance mechanisms for this type of situation.


[Key words]

foreign military bases, international human rights law, de facto emergency, military occupation, minimum humanitarian standards

번호 제목 날짜 조회 수
공지 민주법학 자료실 예전 데이타 관련 2019.08.10 2722
1341 자료: [윤석열정부 1년에 부쳐] 그런 대통령은 필요 없다. file 2023.07.18 7
1340 자료: <생명안전권리 선언> 생명이 존중되고 모두가 안전한 사회를 위해 ‘생명안전기본법 제정을 위한 시민 동행’을 시작합니다. file 2023.07.18 11
1339 자료: 정부의 건설노조 탄압을 규탄하며, 현장을 바꿔온 건설노조의 투쟁을 지지한다. file 2023.03.20 12
1338 자료: 국정원 주도의 대공합동수사단 출범 반대한다. file 2023.03.20 12
1337 자료: 집회의 자유 부정하는 윤석열 정부야말로 불법이다. file 2023.07.18 13
1336 자료: 지금 필요한 것은 더 많은 집회의 권리 보장이다. 정부・여당은 집회에 대한 통제와 억압 즉시 중단하라! file 2023.07.18 13
1335 자료: KBS는 10년 전의 일을 잊었는가, 세월호참사를 정쟁으로 만들지 말라! file 2024.03.06 13
1334 자료: 이태원참사 특별법 거부가 헌법가치 훼손이다! file 2024.03.06 14
1333 자료: 국가인권위원회 소위원회 안건 처리 규정 개악시도에 대한 의견서 file 2024.03.06 14
1332 자료: 윤석열 정부의 전방위적인 노동탄압을 강력 규탄한다. file 2023.03.20 15
1331 자료: 대법원에서도 공식적으로 후보추천위원회를 통하여 국가인권위원회 비상임위원을 지명하기를 요청합니다. file 2024.03.06 15
1330 자료: 대한민국 마지막 사형집행 26년, 이제 대한민국에서 사형제도는 완전히 폐지되어야 한다. file 2024.03.06 15
1329 자료: 윤 대통령은 ‘대공수사권 이관 재검토’ 철회하라” file 2023.03.20 16
1328 자료 : 나눔의집, 불법비리, 인권침해 사태는 여전히 해결과정에 있다. 정치인들은 경거망동 자제하라! file 2021.11.08 17
1327 자료: 경로를 이탈한 국가인권위원회가 제 궤도에 오를 때까지 우리는 싸워나갈 것이다! file 2024.03.06 17
1326 판결비평: 국가보안법 제7조에 대한 헌법재판소 결정 비판 / 김종서 file 2024.03.06 17
1325 자료 : 개인정보위는 반년동안 국정원 불법사찰 무엇을 조사한건가? file 2022.03.14 18
1324 자료: 국내 정치·선거 개입 의도 또 드러낸 국정원 file 2023.11.09 20
1323 논문: 노동분쟁 해결시스템의 변화에 따른 부당노동행위의 제도적 적응과 개선방안 / 이용인 file 2024.03.06 20
1322 특집: 윤석열 정부의 대북 인권 정책에 대한 비판적 검토 / 정태욱 file 2024.03.06 20
위로