메뉴 건너뛰기

민주법학

민주법연의 간행물인 민주법학의 원문을 보실 수 있습니다.
이 게시판은 RSS와 엮인글이 가능합니다.
로그인을 하시면 댓글을 쓰실 수 있습니다..
* 광고성 글은 바로 삭제되며, 민주주의법학연구회의 설립취지에 어긋나는 글은 삭제 또는 다른 게시판으로 이동될 수 있습니다.


 

주제어: 경찰의 일반정보활동, 치안정보, 정책정보, 개인정보보호, 분리원칙


A Study on the General Information-gathering of the Police

― And its Emphasis on the Information

on National Policy ―


Oh, Byung-Doo

Professor, Youngsan Univ.



This article discusses the problems on the general -in the sense of “unrestricted and all-round on the civil life”- information-gathering activities by the Korean police. As recently as 2003, the Korean National Police Agency expressed its intention that the role of the police should be shifted from “Information on Criminal Policy” into “Information on National Policy”. This approach focuses on strengthening information abilities, which has long been anticipated by the National Police Agency.

The Korean Police Act has provided the term of “Information on Criminal Policy,” that the information-gathering activities are restricted to the matters of criminality. But the Korean police has interpreted this term as widely as it encompasses “Information on National Policy,” that couldn't be restricted in its scope and quality and embrace all the matters on the national security.


Why does the Korean Police play an important role on the national policy? It is involved with two things. One thing is engaged with the changing circumstances on the intelligence communities in Korea. The intelligence branch of the Korean police has undergone the social pressure of reducing its organization. The Korean police would preserve its present organization with its personnel uncurtailed and some crew supplemented.

But the more crucial thing is that the Police intends to make the more opportunities of participating in the national policy-making process, which could increase its power of influence in political area. This inevitably accompanies the expansion of its power and organization.


Could this emphasis on the national policy be legally justified? In the area of private civil life, this kind of police activities can be impermissible by privacy protection's rule. In non-private area, the police information-gathering on National Policy could be controversial. This problem is involved with the effectiveness and reasonableness of the police information-gathering. But the police is not the only organization for the national security in a country. There is no cause for the police to gather general information of the civil life in the name of “Information on National Policy”.


What would be the best way to reorganize -and improve - the police organization? The amalgamation of intelligence and executive authority could be harmful to the democratic system and civil liberties. Thus, the principle of separation between Intelligence Agency and Police (in German “Trennungsgebot”) must be introduced to regulate this unduly excessive power.

The present police branch in charge of “Information on National Policy” ought to be reduced or abolished. The police authority must be restricted to the original and literal sense of “Information on Criminal Policy” and, of course, even this kind of police activities should be under legislative control with more articulate provisions.


All the police activities should be open, clear, and transparent. But the general information-gathering of the police couldn't meet this imperatives. It must be kept in mind that the apprehension of “police state” starts from the unrestricted police power.



Key words: General Information-Gathering of the Police, Information on Criminal Policy, Information on National Policy, Privacy Protection, The Principle of Separation between Intelligence Agency and Police(“Trennungsgebot”)

번호 제목 날짜 조회 수
공지 민주법학 자료실 예전 데이타 관련 2019.08.10 2722
1341 자료: [윤석열정부 1년에 부쳐] 그런 대통령은 필요 없다. file 2023.07.18 7
1340 자료: <생명안전권리 선언> 생명이 존중되고 모두가 안전한 사회를 위해 ‘생명안전기본법 제정을 위한 시민 동행’을 시작합니다. file 2023.07.18 11
1339 자료: 정부의 건설노조 탄압을 규탄하며, 현장을 바꿔온 건설노조의 투쟁을 지지한다. file 2023.03.20 12
1338 자료: 국정원 주도의 대공합동수사단 출범 반대한다. file 2023.03.20 12
1337 자료: 집회의 자유 부정하는 윤석열 정부야말로 불법이다. file 2023.07.18 13
1336 자료: 지금 필요한 것은 더 많은 집회의 권리 보장이다. 정부・여당은 집회에 대한 통제와 억압 즉시 중단하라! file 2023.07.18 13
1335 자료: KBS는 10년 전의 일을 잊었는가, 세월호참사를 정쟁으로 만들지 말라! file 2024.03.06 13
1334 자료: 이태원참사 특별법 거부가 헌법가치 훼손이다! file 2024.03.06 14
1333 자료: 국가인권위원회 소위원회 안건 처리 규정 개악시도에 대한 의견서 file 2024.03.06 14
1332 자료: 윤석열 정부의 전방위적인 노동탄압을 강력 규탄한다. file 2023.03.20 15
1331 자료: 대법원에서도 공식적으로 후보추천위원회를 통하여 국가인권위원회 비상임위원을 지명하기를 요청합니다. file 2024.03.06 15
1330 자료: 대한민국 마지막 사형집행 26년, 이제 대한민국에서 사형제도는 완전히 폐지되어야 한다. file 2024.03.06 15
1329 자료: 윤 대통령은 ‘대공수사권 이관 재검토’ 철회하라” file 2023.03.20 16
1328 자료 : 나눔의집, 불법비리, 인권침해 사태는 여전히 해결과정에 있다. 정치인들은 경거망동 자제하라! file 2021.11.08 17
1327 자료: 경로를 이탈한 국가인권위원회가 제 궤도에 오를 때까지 우리는 싸워나갈 것이다! file 2024.03.06 17
1326 판결비평: 국가보안법 제7조에 대한 헌법재판소 결정 비판 / 김종서 file 2024.03.06 17
1325 자료 : 개인정보위는 반년동안 국정원 불법사찰 무엇을 조사한건가? file 2022.03.14 18
1324 자료: 국내 정치·선거 개입 의도 또 드러낸 국정원 file 2023.11.09 20
1323 논문: 노동분쟁 해결시스템의 변화에 따른 부당노동행위의 제도적 적응과 개선방안 / 이용인 file 2024.03.06 20
1322 특집: 윤석열 정부의 대북 인권 정책에 대한 비판적 검토 / 정태욱 file 2024.03.06 20
위로